Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 2 grudnia 2024 23:50
Reklama Centrum Doskonalenia Umiejętności Egzaminacyjnych

Przed nami tydzień AURORY. Laureata bądź laureatkę czwartej edycji poznamy 23 listopada!

W najbliższą niedzielę debata finalistek i finalistów czwartej edycji AURORY; od poniedziałku do piątku prezentacje szkiców scenicznych finałowych tekstów, a już w sobotę - 23 listopada - podczas gali zamknięcia Festiwalu Prapremier poznamy zwycięzcę AURORY 2024.
Przed nami tydzień AURORY. Laureata bądź laureatkę czwartej edycji poznamy 23 listopada!

Autor: fot.: Materiały prasowe

W 2024 roku nabór tekstów do kolejnej – czwartej edycji AURORY. - trwał do 15 kwietnia. Do tegorocznej edycji zgłoszonych zostało 268 utworów spełniających wymogi regulaminowe. Wśród nadesłanych utworów znalazło się 163 dramatów w języku polskim, 25 w języku ukraińskim, 30 w języku rosyjskim i 50 w języku angielskim. Ich autorki i autorzy pochodzili z 19 krajów.

Po przeczytaniu zgłoszonych sztuk, Jury w składzie: Davit Gabunia, Julia Holewińska, Agnieszka Lubomira Piotrowska, jednogłośnie do finału zakwalifikowało sztuki: „Say hi to Abdo“ autorstwa Mikity Ilyinchyka (Białoruś), „Norman Freeman“ autorstwa Agnieszki Jelonek (Polska), „The F Word“ autorstwa Lejli Kalamujić (Bośnia i Hercegowina), „Where the Glowing Trees Are“ autorstwa Niny Plavanjac (Serbia), „Luter / Von Bora“ autorstwa Adriana Szafrańskiego (Polska). 

Teksty finałowe zostaną zaprezentowane w formie szkiców scenicznych w dniach od 18 do 22 listopada. Jednak tydzień AURORY rozpoczniemy już 17 listopada o godz. 17.00 na foyer Małej Sceny TPB. Tego dnia zapraszamy na debatę finalistów i finalistek AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy, która poświęcona będzie współczesnej dramaturgii. Z finalistami porozmawiamy o ich doświadczeniach teatralnych i życiowych, dramatopisarskim spełnieniu i zawodowych planach, a także o wyzwaniach, jakie stoją przed współczesną dramaturgią w obliczu dynamicznych zmian społeczno-politycznych. Debatę poprowadzi Anna Jazgarska – literaturoznawczyni i krytyczka teatralna. Podczas spotkania zaprezentujemy Antologię finałowych tekstów 2024.

Od poniedziałku – 18 listopada – każdego dnia prezentować będziemy szkice sceniczne finałowych sztuk, które stworzy zespół aktorski Teatru Polskiego w Bydgoszczy wraz z zaproszonymi do współpracy aktorami i twórcami. W tym roku reżyserii finałowych tekstów podjęli się (w kolejności prezentacji): Piotr Pacześniak, Anita Sokołowska, Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman, Małgorzata Warsicka oraz Michał Kotański.

Oto, jak przedstawiają się poszczególne prezentacje szkiców finałowych:

  • 18.11 | poniedziałek | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20) 

    SAY HI TO ABDO | Mikita Ilyinchyk |szkic sceniczny w reżyserii Piotra Pacześniaka

  • 19.11 | wtorek | g. 19.00 | Mała Scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy

    LUTER/VON BORA | Adrian Szafrański | szkic sceniczny w reżyserii Anity Sokołowskiej

  • 20.11 | środa | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

    GDZIE DRZEWA LŚNIĄ. ZBIÓR BAJEK I INNYCH WYMYSŁÓW | Nina Plavanjac | szkic sceniczny w reżyserii Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana

  • 21.11 | czwartek | g. 19.00 | Mała Scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy

    NA LITERĘ F | Lejla Kalamujić | szkic sceniczny w reżyserii Małgorzaty Warsickiej

  • 22.11 | piątek | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

    NORMAN FREEMAN | Agnieszka Jelonek | szkic sceniczny w reżyserii Michała Kotańskiego

     

Po każdym szkicu scenicznym zapraszamy na spotkanie z twórcami, które poprowadzi krytyk teatralny i filmowy Tomasz Domagała.

 

Laureata bądź laureatkę AURORY 2024 wybierze Kapituła pod przewodnictwem Marka Ravenhilla (brytyjskiego dramatopisarza i dramaturga) w składzie: Davit Gabunia (gruziński dramaturg, redaktor i tłumacz tekstów), Julia Holewińska (polska dramatopisarka i dramaturżka), Goran Injac (serbski kurator sztuk performatywnych, dramaturg i badacz) oraz Agnieszka Lubomira Piotrowska (tłumaczka literatury rosyjskojęzycznej, znawczyni teatru i kultury rosyjskiej, kuratorka projektów teatralnych w Polsce i za granicą; członkini Zarządu sekcji C Stowarzyszenia Autorów ZAiKS). Werdykt Kapituły poznamy podczas uroczystej gali zamknięcia Festiwalu, która odbędzie się 23 listopada.

Partnerem konkursu AURORA. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

 

SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM SZKICÓW SCENICZNYCH AURORY 2024:

 

  • 18.11 | poniedziałek | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20) 

    SAY HI TO ABDO | Mikita Ilyinchyk |szkic sceniczny w reżyserii Piotra Pacześniaka

 

Inspiracją do napisania tekstu stało się podróżowanie wzdłuż granicy polsko-białoruskiej, gdzie autor znalazł dokumenty i rzeczy osobiste migrantów, którzy od 2021 roku próbują przekroczyć europejską granicę. Dokumenty te stały się impulsem do stworzenia interdyscyplinarnego tekstu o przyszłości Europy. Tekst zawiera zatem dokumentalne śledztwo związane z kryzysem humanitarnym / wojną hybrydową na granicy europejskiej oraz utopijną refleksję na temat europejskiej odpowiedzialności za śmierć migrantów.

Czas, w którym rozgrywa się tekst, to rok 2050, a zamiast UE istnieje Unia Euroislamska obejmująca 36 krajów kalifatu euroislamskiego. Rządząca partia fem-jihad organizuje Państwowy Instytut Ludobójstwa Narodów Arabskich, w ramach którego odbywają się procesy uczestników kryzysu humanitarnego: białoruskiej szefowej firmy turystycznej, która pracowała dla Łukaszenki i "sprowadzała" migrantów na granicę oraz europejskiego strażnika granicznego, który "chronił" swoją ojczyznę przed nielegalnymi uchodźcami. Proces opiera się na dowodach z dokumentów.

Tekst wykorzystuje cyfrowy model do odtworzenia bohatera-ofiary, 28-letniego migranta z północnego Kurdystanu, który zginął na granicy. W ten sposób, dzięki digitalizacji znalezionych dokumentów, telefonu, biletu, paszportu Kurda - mamy pełny obraz jego ruchów i ostatnich dni jego życia.

Tekst ma na celu postawienie przed europejską opinią publiczną palących pytań na temat migracji, akceptacji migracji, zaniedbań i kryzysu prawnego w Europie.

 

o autorze

Mikita Ilyinchyk – dramaturg i reżyser teatralny. Studiował w rosyjskim Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej (GITIS) na kierunku Wiedza o Teatrze (2013-2015), oraz na wydziale reżyserii (2015-2020). W latach 2018-2020 współpracował z mińskim teatrem ok-16, który został zamknięty przez białoruskie władze po protestach w Białorusi w 2020 roku.

Jako reżyser debiutował w 2021 roku spektaklem “Łaskawe” J. Littella. Swoje spektakle wystawiał w Belgii („Goat Island”), Białorusi („M”), Estonii („Say Hi to Abdo!”), Polsce („F***ing in Brussels”, „Emma”), Rosji („Córki Leara”, „Śmierć Pazuchina”). Od 2022 roku mieszka i pracuje w Polsce.

Był uczestnikiem konkursów dramaturgii „Write-Box” (Białoruś, 2016), „Lubimovka” (Rosja, 2018 i 2021). Jego sztuki „Pokój umiera”, „Dark Room” i „Say Hi to Abdo!” były wyróżniane w ramach Eurodram (European network for drama in translation). W 2021 roku został pierwszym laureatem AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy („Dark Room”). W 2023 roku jego teksty zostały włączone do pierwszej queerowej antologii literatury białoruskiej „Boys Get Out of Control”, wydawnictwa Skaryna Press, Londyn. Jest stypendystą programu Gaude Polonia 2024, w ramach którego współpracuje obecnie z Teatrem Polskim w Poznaniu. Obecnie współpracuje także z teatrami Vaba Lava (Estonia) i Gorki Theatre (Niemcy).

 

 

 

 

  • 19.11 | wtorek | g. 19.00 | Mała Scena Teatru Polskiego w Bydgoszczy

    LUTER/VON BORA | Adrian Szafrański | szkic sceniczny w reżyserii Anity Sokołowskiej

     

    Akcja Luter/ von Bora rozpoczyna się wiosną 1523 roku, a kończy latem 1525 roku. Opowiada o okolicznościach spotkania zakonnicy z klasztoru w Nimbschen i mnicha z Wittenbergi. Ona to Katarzyna von Bora, on Marcin Luter. W tle niepokój reformacji, księża negocjują zmiany barw kościelnych, dyskutowane jest i na nowo interpretowane podejście do spraw wiary, organizowane są potajemne przemyty zakonnic i randki w ciemno z mnichami, którzy zastanawiają się nad zmianą wyznania. To czas, kiedy papież nie bardzo przejmuje się jeszcze wypadkami w Wittenberdze, za to sprawca całego zamieszania Marcin Luter, który przybił swoich 95 tez do drzwi kościoła zamkowego, czym wywołał niemałe poruszenie i w krótkim czasie stał się bardzo popularny, mierzy się z konsekwencjami swojego  pomysłu.

    o autorze

    Adrian Szafrański – ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Opolskim pracą „Kategoria Realnego w pismach z zakresu krytyki filmowej Slavoja Żiżka” (2018). Współtwórca spektakli „Moją ulicą płynie rzeka” reż. Elżbieta Depta (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, 2018) i „Dwanaście prac Heraklesa” reż. Elżbieta Depta (Teatr Groteska w Krakowie, 2018). Scenarzysta paradokumentu „Lombard. Życie pod zastaw” (2020 - 2023). Uzyskał stypendium Marszałka Województwa Opolskiego za projekt „Judyta i niedźwiedź” (2021). Rezydent Sceny Nowej Dramaturgii w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2023). Brał udział w warsztatach ADiT w Szkole Filmowej w Łodzi (2024). Finalista konkursu na sztukę teatralną inspirowaną postacią Triny Papisten w Teatrze im. Witkacego w Słupsku (2024).

 

 

  • 20.11 | środa | g. 19.00 | Galeria Miejska bwa (ul. Gdańska 20)

    GDZIE DRZEWA LŚNIĄ. ZBIÓR BAJEK I INNYCH WYMYSŁÓW | Nina Plavanjac | szkic sceniczny w reżyserii Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana

     

    Odizolowane w swoim wyimaginowanym królestwie położonym na małym peryferyjnym cmentarzu, dzieci, których dzieciństwo zostało skradzione, znajdują sposoby na pozostawienie śladu w kronikach historii, która nie jest nimi zainteresowana. Wychowane w przemocy, dochodzą do wniosku, że jedyną drogą do władzy i zbawienia jest dokonanie straszliwej zbrodni przeciwko słabszym niż oni. Zdolni do doświadczania świata jedynie poprzez narrację krwawych baśni, starają się wyprzedzić nieuchronnie nadchodzący dzień, w którym ich tajemnice zostaną wyjawione światu i sobie nawzajem.

     

    o autorce

    Nina Plavanjac – urodzona w Belgradzie dramatopisarka, dramaturżka i scenarzystka. W 2019 roku ukończyła studia na kierunku Sztuk Dramatycznych w Belgradzie, Wydział Dramaturgii. Autorka sztuk "Just Voice", "Castle in the Lake" i "Clouds", wystawianych w teatrach narodowych w Serbii i Macedonii. Autorka, współautorka i dramaturżka 11 innych dramatów, sztuk zbiorowych i słuchowisk radiowych. Scenarzystka filmów krótkometrażowych wybranych i nagrodzonych na ponad 50 lokalnych i międzynarodowych festiwalach: "Chasing the Moon", "A Wife and a Cat", "Spoon", "I Just Want to Be Found" i "Long Road Ahead". Laureatka nagrody dramaturgicznej “Sterija”. Obecnie studentka studiów magisterskich na Wydziale Reżyserii Teatru i Radia.

 

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

bezchmurnie

Temperatura: 4°C Miasto: Bydgoszcz

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 9 km/h

STARY RYNEK

ReklamaAgencja Kreatywna
ReklamaBydgoszcz na YouTube - Oficjalnie!
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: monkawTreść komentarza: Naprawdę podobało mi się korzystanie z tej strony do gry na automatach online, ponieważ na tej stronie - https://polskiekasynaonline24.com/darmowe-gry-hazardowe-owoce/ - mogłem grać na automatach online na prawdziwe pieniądze i wygrywać! Ta strona jest naprawdę fajna i ma bardzo dobrą jakość gier, dlatego ją polecam.Data dodania komentarza: 28.11.2024, 15:42Źródło komentarza: Kreatywne strategie hazardowe w kasynieAutor komentarza: jamieszkamwbydoszczyTreść komentarza: o tak, super! niech się nasza młodzież dobrze nabiega i glęboko nawdycha smogu, który mamy w mieście lepszy niż w krakowie :) super! tak jest! wspomagajmy choroby krążenia, oddechowe, problemy z potencją i zdrowiem psychicznym ;):Data dodania komentarza: 27.11.2024, 16:36Źródło komentarza: CITY TRAIL w niedzielę pobiegnie w BydgoszczyAutor komentarza: pracownikTreść komentarza: Czy po raz kolejny ludzie pracujący uczciwie w pracy za naturalnie umowy zlecenia, nie będą się mogli do niej dostać bo państo sobie raczy "biegać"? Nie każdego stać na taxówkę w tym państwie dobrobytu ;)Data dodania komentarza: 27.11.2024, 16:31Źródło komentarza: CITY TRAIL w niedzielę pobiegnie w BydgoszczyAutor komentarza: bydgoszczaninTreść komentarza: no ok wszyscy wiemy, że bieganie niszczy stawy osób biegajacych (tak mam dane, tak podam uprzedzając) ale z tego artykułu nie wynika jak to zniszczy przemieszczanie się ludziom którzy inaczej inwestują w swoje zdrowie: co dokładnie będzie zamknięte kochani organizatorzy?Data dodania komentarza: 27.11.2024, 16:28Źródło komentarza: CITY TRAIL w niedzielę pobiegnie w BydgoszczyAutor komentarza: KpiarzTreść komentarza: Jak urzędnicy z Ministerstwa Kultury by przejęli zarządzanie Festiwalem Camerimage to by było jak w dowcipie z lat siedemdziesiątych. .....wprowadzając system ekonomiczny na Saharze to po tygodniu piachu by zabrakło. ...... Upadek i dorobek tego unikatowego Festiwalu zostałby zmarnowany jak wszystko za co biorą się nieudacznicy polityczniData dodania komentarza: 16.11.2024, 14:04Źródło komentarza: Wiceszef MKiDN o ECF Camerimage: Dostarczamy środków, nie mając wpływu na zarządzanieAutor komentarza: WTreść komentarza: Niestety bezpiecznie nie będzie, patrząc na panujący tam ruch i ścisk nawet najlepsza poprawa nie zapewni bezpieczeństwa.Data dodania komentarza: 12.11.2024, 10:20Źródło komentarza: Znana jest już firma, która zaprojektuje Rondo Jagiellonów
Reklama
NAPISZ DO NAS

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas.

Reklama